Kombinera GI-metoden och rawfood?

För att veta vilken typ av kosthållning som passar ens kropp bäst gäller det att ha koll på lite olika varianter. Rawfood är en diet som blivit oerhört populär de senaste åren. Går GI och rawfood att kombinera?

Kroppen reagerar olika på olika dieter, vi människor är trots allt individer. Det gäller att testa sig fram för att hitta den kosthållning som man mår bäst av. Både GI-metoden och rawfood är två sätt att äta som blivit väldigt populära under de senaste åren och har visat sig ha effektiv hälsoeffekt för många människor. Både dieterna handlar om att utesluta vissa saker och inte att måtta och väga sin mat, vilket gör att man tänker mindre på att man faktiskt följer diet. I Dagens Nyheter kan man läsa att räkna kalorier är något som anses omodernt i kostsammanhang och långt ifrån alla som äter enligt en diet gör det för viktminskning. Både GI-metoden och rawfood är mer långsiktiga lösningar och behöver nödvändigtvis inte ses som dieter, snarare som sätt att leva.

Hur äter man?

Äter man enligt GI-metoden stoppar man endast i sig mat med lågt glykemiskt index. Kolhydrater utesluts inte, men fokus ligger på långsamma sådana. Medicinreportern Anna Bäsén menar på att många tycker att GI-metoden är lätt att förena med vanlig svensk kosthållning eftersom man faktiskt får äta frukt, bär, grönsaker, rotsaker, bönor, bröd potatis och pasta, vilket ofta funkar bra för barnfamiljer. I rawfood-dieten handlar det om att äta ren mat, alltså inget processat, hel- eller halvfabrikat och maten får inte värmas upp över 42 grader. Man äter således mycket frukt, nötter, oljor, frön, alger och grönsaker. Många som äter rawfood vittnar om en friskare känsla i kroppen, mindre tunghet och väl fungerande mage, läs mer.

Går dieterna att förena?

Både ja och nej. Det är svårt att äta helt renodlat efter både GI-metoden och rawfood. Men, de är definitivt två dieter som inte utesluter den andra. Om man vill äta lite enligt båda sätten för att få lite variation följer här tips på hur man kan äta:

  • Grönsaker och frukt, undvik banan.
  • Köp råpasta istället för vanlig pasta
  • Gör pasta på svagt uppvärmd zucchini
  • Nötter, oljor och frön (råa)
  • Rotfrukter (tunt skivade och inte uppvärmda över 42 grader)
  • Baka eget rawfoodbröd
  • Drick Iste och iskaffe
  • Ät inte socker