Gelégodis

Gelégodis är en favorit hos många. Tyvärr innehåller det mesta av godiset som man köper i affärerna en hel del skräp, som man helst inte ska äta över huvud taget. Som tur är kan man göra sitt eget gelégodis, det är inte speciellt svårt.

Det här receptet kommer från LCHF-gurun Birgitta Höglund, som ni kan läsa mer om här. Bitarna funkar inte bara som lördagsgodis, utan även som energitillskott. Det går också att göra varm energidryck av dem, genom att lösa upp dem i varmt vatten. Kanske något för den som gärna ger sig ut i skidspåret när det är minusgrader.

Birgitta Höglunds gelégodis

Receptet ger ungefär 50 bitar

  • 3 dl bär, t.ex. sura körsbär, blåbär eller vinbär (frysta eller färska)
  • 5 tsk gelatinpulver eller 10 gelatinblad
  • 2 limefrukter
  • ½ dl kokosolja
  • (1 msk sötningsmedel, t.ex. honung eller agavesirap)

Gör så här:

  1. Om du använder gelatinblad, blötlägg dem i fem minuter i kallt vatten.
  2. Koka långsamt upp bären utan vatten i en kastrull, pressa ned saften från limen. Ta kastrullen från värmen.
  3. Krama ur vattnet ur gelatinbladen, och blanda ned dem, eller gelatinpulvret, i kastrullen tillsammans med kokosoljan.
  4. Låt blandningen svalna något, och mixa sedan blandningen slät. Smaka av med sötningsmedel om du tycker att det behövs.
  5. Häll smeten i en form på ungefär 20×10 cm, och ställ in den i kylen tills den svalnar helt. När gelén stelnat kan man skära den i kuber. Man kan också hälla smeten i silikonformar.

Birgitta Höglund rekommenderar gelébitarna till fikat, eller före eller under träning. De håller ungefär en vecka i kylen, så gör man en större sats bör man frysa in dem.

Höglund tipsar också om att man kan koka sin egen gelatin. Man bryner huggna kalvben i ugnen på 225 grader i 40 minuter. Koka dem sedan i åtta timmar, på låg värme utan lock. Ta sedan upp benen, sila över fonden i en annan gryta, och koka ihop tills den får en geléartad konsistens.