Att förändra en favorit

I ett tidigare inlägg skrev vi om godis för vuxna, något som bland andra Malaco lagt fokus på. I dag skriver vi i stället om hur en av våra favoritgodisar har bytt recept och hur detta har mottagits.

godis gott glassI en artikel som nyligen publicerades i kvällstidningen Aftonbladet, kan vi läsa om hur ett riktigt poppis godis numera har fått ett nytt recept, med nya smaker och även nytt utseende – till vissas glädje och andras förtret. Godiset är det välkända och mycket älskade Basset’s winegums, en klassiker som går hem hos många, vare sig det är på en färja, i en mataffär på hemorten eller på en flygplats inför en långresa. Det är många färger, det är sött och det är underbart gott. Det är nog också ett godis som många vuxna tycker om, mer än vad kanske barn gör.

Men kritiken har inte låtit vänta på sig och det är en hel del personer som förtvivlat och arg skrivit till koncernen Mondelez (som äger och förvaltar flera varumärken i livsmedelssektorn, bland andra Marabou förutom det nämnda Basset’s winegums) och dels vädjat om att vingummin ska smaka som det alltid har gjort, men också bett om en förklaring till denna oannonserade förändring på en produkt som sett likadan ut väldigt länge.

Förändringen har väckt starka reaktioner

Mondelez svarar på kritiken med att godisbitarna, som förvisso har samma namn, har förändrats för att man ville förbättra kvaliteten. De nya vingummina är mjukare, större, kommer i färre smaker samt har mer naturliga färgämnen i sig än vad som tidigare var fallet. De reaktioner från konsumenterna tar företaget dessutom med ro, de menar att det har kommit in både positiva och mindre positiva reaktioner och att det på många sätt är bra att folk hör av sig – eftersom det är ett tecken på både kärlek och engagemang för produkten.

Sedan får en väl själv välja om en vill fortsätta köpa och äta vingummin, i den färg och form samt smak – som nu erbjudes från Basset’s och Mondelez, eller om man helt vägrar och byter till en annan produkt som kanske är mer lik den tidigare favoriten. En del är mer traditionella än andra och kanske vägrar att köpa den nya påsen, andra vänjer sig och glömmer till sist att någon större förändring har skett och att livet trots allt går vidare.