Vad är det i godis?

Godis är gott, men det är sällan som det gör gott. Vissa typer av godis gör dock mindre gott än andra. Sedan finns det också godis som är någorlunda hälsosamt, men det får man för det mest tillaga själv.

Om man försöker googla fram information om vad socker innehåller hittar man många artiklar om det faktum att många typer av godis innehåller gelatin, som görs av slaktavfall från framför allt gris. Det kommer nog knappast som någon överraskning för någon att det förhåller sig på detta sätt. Och visst kan det finnas skäl att undvika gelatin, till exempel om man är vegetarian eller muslim. Men de flesta tycker nog att det är bra att så mycket som möjligt av kroppen tas till vara, om det nu finns människor som vill äta kött från djur.

Socker

Dessutom är gelatin faktiskt nyttigt. Det innehåller aminosyror, alltså de beståndsdelar som bygger upp våra muskler och annan vävnad. Halten i industriellt framställt gelégodis är dock inte tillräckligt hög för att det ska vara nyttigt, men gelatin är inte onyttigt. Däremot finns det annat i många sorters godis som är ganska tveksamt ur näringsmässig synvinkel.

Framför allt gäller det socker. Vitt, oraffinerat socker är en av de stora bovarna bakom den ökade övervikten i samhället. Övervikten, i sin tur, ökar risken för typ 2-diabetes, även om det inte är helt klarlagt att sockerkonsumtion i sig, direkt, ökar risken för diabetes. Även risker för hjärt- och kärlsjukdomar, som är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, ökar med högre intag av socker. Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att socker ska stå för maximalt 10 % av en persons kolhydratintag.

De dåliga kolhydraterna

Över huvud taget bör man se upp med snabba kolhydrater, som snabbt tar sig ut i blodet. Socker är en av de snabbaste kolhydraterna, och därmed en av de farligaste. Men även kolhydraterna i chips, popcorn och salta pinnar är dåliga – de har helt enkelt lågt glykemiskt index, som det heter på medicinskt språk.

Vill man äta mer hälsosamt bör man undvika dåliga kolhydrater, både i godiset och i den vanliga kosten. Man behöver inte sluta med socker helt och hållet, men ju mindre vitt socker man äter, desto bättre. Det finns andra sötningsmedel som är bättre, som honung, stevia eller agavesirap. Honung var det sötningsmedel man använde i Europa innan socker från sockerrörsplantagerna.

För att undvika kolhydrater på andra sätt bör man välja fett och proteiner istället för kolhydrater. Framför allt mättat fett har länge haft dåligt rykte, men numera vet man att mättat, enkelomättat och fleromättat fett håller blodsockret på en jämn nivå.

Det är helt enkelt mycket som man ska vara försiktig med: godis, snacks, kakor och liknande. Men man behöver inte sluta helt. Ett hälsosammare liv innebär hälsosammare godis och fika, och tipsen och recepten för detta hittar du här. I korthet handlar det om att äta mindre snabba kolhydrater, mer fett och protein, vara försiktig med saltet och ersätta socker med andra sötningsmedel.

Caring candy är helt enkelt godis som gör gott.